Forum: Een Turkse voetbal legende: Lefter

Sorteer oplopendDatum
Sorteer op
Je mag geen reacties plaatsen als je uitgelogd bent. Scroll naar beneden
Discussie: Een Turkse voetbal legende: Lefter
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 00:32:39
Ga naar profiel Ga naar gastenboek Ga naar fotoalbum Ga naar dagboek

Een verhaal over een ware voetbal legende; Lefter Küçükandonyadis.

Simpel afgekort tot Lefter werd op 22 december 1925 geboren in Istanbul als de zoon van een Griekse vader en een Turkse moeder. Lefter groeide op in een druk gezin maar wist al vanaf zijn jonge jaren dat hij voetballer wilden worden.

Lefter begon met voetballen bij Taksimspor, na een oefenpartijtje tegen Fenerbahçe werd hij direct opgemerkt door bestuursleden van Fenerbahçe, Lefter had namelijk zelf ook maar 1 droom: het shirt dragen van zijn club Fenerbahçe. Hij scoorde 4 doelpunten en vertrok zonder te douchen en wat te zeggen, toen men vroeg waarom hij zo plots wegging zei Lefter dat hij zich beschaamd voelde, hij scoorde immers 4 keer tegen de spelers waar hij zo tegen op keek.

In 1947 werd zijn droom werkelijkheid en tekende Lefter op 22 jarige leeftijd een contract bij zijn droomclub Fenerbahçe. Lefter groeide uit tot een publiekslieveling en scoorde aan de lopende band, in 1951 was hij de eerste Turkse voetballer die naar het buitenland vertrok. Lefter voetbalde korte periodes bij Fiorentina en Nice om vervolgens weer terug te keren naar zijn eeuwige liefde Fener. In totaal scoorde Lefter in 615 wedstrijden 423 doelpunten voor Fenerbahçe, 20 van deze doelpunten scoorde hij tegen aartsrivaal Galatasaray.

Lefter speelde in totaal 50 interlands voor Turkije en kreeg hiervoor als eerste speler de eremedaille van de Turkse voetbalbond omdat hij de eerste speler was die de 50 interlands wist te bereiken, hij wist in totaal 22 doelpunten te maken.

Lefter was jarenlang de topscorer van Turkije totdat Hakan Şükür dit wist te evenaren.

Zijn bekendste wedstrijden waren die tegen West-Duitsland (2-1 winst) en het onverslaanbaar geachte Hongarije (3-1 winst) Lefter scoorde tegen Hongarije 2 doelpunten en baarde wereldwijde aanzien, op de hoogtepunt van zijn carrière werd Lefter gezien als één van de beste voetballers van de wereld, ook was Lefter destijds de meest populaire voetballer van Turkije met zelfs fans van de rivaal clubs.

Klik voor een vergroting van: 1258406_medium.jpeg

Lefter stopte in 1964 met voetballen na een afscheidswedstrijd, hij is de eerste Turkse voetballer waarvoor een afscheidswedstrijd werd georganiseerd. Lefter speelde en coachte tegelijk Fenerbahçe in haar laatste wedstrijd van dat seizoen. Hij werd toch nog overgehaald om door te voetballen bij AEK Athene, na een blessure tijdens een beladen wedstrijd besluit Lefter zijn loopbaan als speler definitief vaarwel te zeggen, hij had immers al een prachtig afscheid gehad bij Fenerbahçe.

Na zijn voetbalcarrière werd hij trainer maar wist hij zijn successen als voetballer niet te evenaren, hij was vooral actief in Turkije waar hij clubs als Sivasspor, Orduspor, Samsunspor en Boluspor onder zijn hoede had.

Lefter zijn grootste eerbetoon kreeg hij in 2004
toen hij werd uitgeroepen tot de beste Turkse voetballer allertijden door verschillende personen uit de Turkse voetbalwereld waaronder oud-spelers. Jammer genoeg kon hij de prijs zelf niet in handen nemen in verband met een langdurige ziekte.

Hedendaags leeft Lefter op 1 van de eilanden in de Marmara Zee waar hij regelmatig wordt bezocht door Fenerbahçe fans.

Lefter werd ook wel Ordinaryüs genoemd, wat professor inhoudt, deze bijnaam kreeg hij door zijn intelligentie op het veld.

De supporters van Fenerbahçe hadden bekende slogans voor Lefter.

"Tribünler inledi binlerce kere
Ver Leftere yaz deftere
Bitti Kalem, Doldu Defter
Bu Alemde Kral Lefter"

De tribunes riepen het keer op keer
geef Lefter de bal en schrijf het in je schrift
de pen is leeg, het schrift is vol
nu is Lefter een koning.

Klik voor een vergroting van: lefter02.jpg

Voor Fenerbahçe supporters is Lefter een stukje voetbalromantiek..

Ik vind het erg spijtig dat ik deze voetballer nooit heb kunnen meemaken..

Of je nu Fenerbahçe, Galatasaray of Beşiktaş fan was, iedereen hield van Lefter. Het was een persoon die zowel met zijn persoonlijkheid als voetbalkwaliteiten harten wist te veroveren.

Hedendaags wordt Lefter nog steeds geëerd door middel van spandoeken met de tekst: 10 LEFTER.

Het is een voetballer waar de oude generatie mee is opgegroeid, mijn vader heeft hem bijvoorbeeld nog zien spelen.

Begin mei is zijn standbeeld onthult, die staat in Kuşdili Park.

Klik voor een vergroting van: 1306232_medium.jpeg

Het legendarische nummer 10 shirt van Lefter wordt tegenwoordig gedragen door Alex de Souza, het is een shirt met een betekenis, het is een shirt met een historie en een verhaal, het is en zal altijd het shirt van Lefter blijven....

[Gewijzigd op 03 juni 2009 18:59:48]
Scars (23)
Gebruiker
Scarss avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 00:35:54

So...?
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 00:36:56

Voor de domme mensen onder ons dit is een column wink.gif
geenstij.. (9)
Gebruiker
geenstijLsteengeiLs avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 14:19:10

Zeki Riza Sporel

Speelde op zn 15e bij het 1e elftal van Fenerbahce.
Heeft er 18 jaar voor gespeeld. Heeft totaal 470 keer gescoord in 332 wedstrijden. Scoorde het 1e doelpunt voor het Nationale elftal. Heeft totaal 27 keer gescoord tegen gs.
Genc_Fen.. (27)
Gebruiker
Genc_Fenerlis avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 15:56:03

Lefter inlove.gif..

We missen zulke mensen die met hart en nier voor de team spelen...

Ik hoop dat we dit geval volgend jaar oplossen...
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 17:55:05

Genc_Fenerli zei:
Lefter inlove.gif..

We missen zulke mensen die met hart en nier voor de team spelen...

Ik hoop dat we dit geval volgend jaar oplossen...

Abi bedankt voor je bericht inlove.gif
dit doet mij weer deugd weet je, ik vind het leuk om te schrijven en ik weet echt heel veel van Lefter, ik weet bijna alles over die man dus als je vragen hebt kan je die stellen.

[Gewijzigd op 11 februari 2009 17:58:01]
heyhat (4)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 19:52:27

kapakcilik zei:
Voor de domme mensen onder ons dit is een column wink.gif

* Topic verplaatst naar Column *
ManBearP.. (22)
Verwijderd
Geen avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 21:28:57

Voelde hij zich meer Griek of een Turk? Hehehe, ik heb geen verstand van voetbal noch fenerbahce dus dit is de enige vraag die in me opkomttongue.gif
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 11 februari 2009 21:49:33

Lefter heeft nooit wat gevoeld jegens Griekenland, zijn vader was een Griekse visser die in Turkije leefde.

Lefter speelde daarom ook voor Turkije, het land waar die geboren en opgegroeid is. Zijn moedertaal is daarbij dus ook Turks.

Hij had immers een Turkse moeder en heeft dus Turks bloed door de aderen stromen, hij groeide op in Turkije als een echte Turk en spreekt ook perfect Turks, hij heeft zich ook nooit anders gevoeld dan een Turk.

Daarbij opgeteld draagt Lefter maar 1 paspoort en dat is het Turkse inlove.gif

Hij heeft trouwens ook nog 2 goals gemaakt tegen Griekenland toen Turkije er tegen moest spelen in de jaren 50.

Lefter heeft ook zijn diensplicht gedaan in Diyarbakir wink.gif

Waarom zijn naam Lefter Küçükandonyadis is kan ik je uitleggen tongue.gif
erg grappig verhaal

omdat Lefter eenmaal een kleine voetballer was hebben ze het woordje Küçük bij zijn achternaam gevoegd! [Gewijzigd op 17 mei 2009 16:36:25]
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 17 februari 2009 12:53:07

Klik voor een vergroting van: 1246364_full.jpeg

[Gewijzigd op 17 februari 2009 18:15:57]
Lefter (31)
Gebruiker
Lefters avatar
Geplaatst op: 17 februari 2009 12:56:55